Природа речей або сутнісність справи? Буття-як Вернера Майхофера

Автор(и)

  • О. Стовба

DOI:

https://doi.org/10.21564/2227-7153.2019.1.186555

Ключові слова:

природне право, екзистенційне право, правова ситуація, людина, буття-як

Анотація

Фундаментальною рисою сучасної епохи є розпад великих метанарративів. Одним із подібних великих метанаративів було класичне природне право та права людини. Злочини нацистського та сталінського режимів чітко показали, що природне право та права людини є лишень раціональним припущенням без онтологічної бази. Однак і теоретичний опонент зазначених вчень, правовий позитивізм, як нібито найбільш реалістична та раціональна правова доктрина, втратив власну репутацію внаслідок численних злочинів, вчинених тоталітарними режимами згідно норм діючого законодавства.  Тому філософи і теоретики права після Другої світової війни спробували відродити ідею природного права і прав людини шляхом їх узгодження з положеннями новітніх філософських доктрин. Такі філософські напрями як феноменологія, екзистенціалізм, герменевтика стали новим методологічним підґрунтям правової філософії. Одною з таких спроб – помислити право новим чином, як екзистенційно-онтологічний феномен – є роботи видатного німецького правознавця Вернера Майхофера. На відміну від класичної правової думки, коли природне право розумілося як чисто деонтологічна ідея, Вернер Майхофер намагається мислити право як онтологічний феномен, який вкорінено  не в ідеальному вимірі Належного, але у нашому спільному бутті-з-Іншими у світі. Подібним чином права людини з   чисто раціональної конструкції перетворюються на екзистенційні можливості людської істоти. Джерелом подібного, екзистенційного права є не офіційна правова норма, видана державною владою, і не певні «природні» закономірності. Лише відповідальна людська істота у межовій ситуації вільного вибору здатна вирішити, чим є природне право як право екзистенційне. Відтак на місце абсолютного законодавця, такого як Бог, Природа чи Держава приходить сама людина, яка є вільною подібно до Бога-батька номіналізму однак на відміну від нього є відповідальною за наслідки свого вибору. У подібному випадку, у правовій ситуації людина є приреченою на свободу, коли призначенням людини є здійснити себе і одночасно право. У даному випадку екзистенційні можливості буття-з-Іншими є не трансцендентальними умовами нашого буття-у-світі, але постають як живе природне право – екзистенційне право.

Біографія автора

О. Стовба


ID ORCID: https://orcid.org/0000-0002-8154-8929

 

Selected Publications:

  1. Stovba, Oleksiy. “Experience of Law and Legal Experience.” In The Experience of Law: Collection of Articles and Essays, 5–17. Kharkiv: Publisher Oleg Miroshnychenko, 2019. Стовба, Алексей. “(Ис)пытать право: опыт правовой и юридический.” Філософія права і загальна теорія права 1 (2019).
  2. Стовба, Алексей. Темпоральная онтология права. Санкт-Петербург: Алеф-пресс, 2017.
  3. Стовба, Олексій. Право і час. Харків: Тім Пабліш Груп, 2016.
  4. Стовба, Алексей. “Темпоральная онтология права.” В Постклассическая онтология права, 377–416. Санкт-Петербург: Алетейя, 2016.
  5. Стовба, Алексей. “Об особенностях философско-правовой методологии.” Правоведение 4 (2017): 88–101.
  6. Стовба, Алексей. “Старое вино и новые меха? Л. И. Петражицкий и динамическое правопонимание.” Правоведение 6 (2017): 184–92.
  7. Стовба, Алексей. “Философия М. Хайдеггера и правовое мышление (ремарки на рецензию проф. Н. В. Разуваева на статью А. В. Стовбы «Нуждается ли теория права в идеях М. Хайдеггера?»).” Правоведение 3 (2016): 219–34.
  8. Стовба, Алексей. “Реальна ли правовая реальность?” Правоведение 4 (2016): 145–54.
  9. Стовба, Олексій. “Динамічне праворозуміння: до питання предметної ідентифікації сучасної філософсько-правової думки.” Філософія права і загальна теорія права 1-2 (2016): 162–9.

Посилання

Майхофер, Вернер. “Право и бытие.” Российский ежегодник теории права 1 (2008): 186–259.

Стовба, Алексей. Темпоральная онтология права. Санкт-Петербург: Алеф-пресс, 2017.

Стовба, Алексей. “Вернер Майхофер: от «Бытия и времени» к «Праву и бытию».” Российский ежегодник теории права 1 (2008): 175–85.

Hollerbach, Alexander. “Werner Maihofer in Freiburg.” In Menschliche Existenz und Würde im Rechtsstaat. Ergebnisse eines Kolloquiums für und mit Werner Maihofer aus Anlass seines 90. Geburstags, 13–30. Berlin, 2010.

Loidolt, Sophie. Einfuehrung in die Rechtsphaenomenologie. Tuebingen: Mohr Siebek, 2010.

Maihofer, Werner. Recht und Sein. Prolegomena zu einer Rechtsontologie. Frankfurt am Main: Vittorio Klostermann, 1954.

Maihofer, Werner. Naturrecht als Existenzrecht. Frankfurt am Main: Vittorio Clostermann, 1963.

Maihofer, Werner. “Die Natur der Sache.” In Die Ontologische Begruendung des Rechts, 52–86. Darmstadt, 1965.

Menschliche Existenz und Würde im Rechtsstaat. Ergebnisse eines Kolloquiums für und mit Werner Maihofer aus Anlass seines 90. Geburstags. Berlin: BWV, 2010.

Sprenger, Gerhard. “Lebensweltige Gerechtigkeit. Der Existentialontologische Ansatz Werner Maihofers.” In Menschliche Existenz und Würde im Rechtsstaat. Ergebnisse eines Kolloquiums für und mit Werner Maihofer aus Anlass seines 90. Geburstags, 32–63. Berlin, 2010.

Shim, Zai-Woo. “Die Rechtsphilosophie des Alsseins und die Lehre ueber den richtigen Namen bei Konfuzius. ” In Menschliche Existenz und Würde im Rechtsstaat. Ergebnisse eines Kolloquiums für und mit Werner Maihofer aus Anlass seines 90. Geburstags, 95–101. Berlin, 2010.

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-12-10

Номер

Розділ

ВИЗНАЧНІ ПОСТАТІ