DOI: https://doi.org/10.21564/2227-7153.2019.1.186444

Досвід права і досвід безправ’я: герменевтична перспектива

Н. Сатохіна

Анотація


Авторка розглядає право не з точки зору його інституційного аспекту, а з точки зору досвіду, тобто не як об’єкт нашого пізнання або технічного панування, а як те, що відбувається з нами. З позицій феноменологічної герменевтики проясняється сутність нашого фундаментального досвіду як досвіду розуміння, або досвіду сенсу, що являє собою не одну з наших здатностей, а первинний спосіб нашого буття в світі, за допомогою якого ми примиряємося з реальністю. Разом з тим, відзначається, що сенсу немає як такого ні в світі, ні в людині; сенс – це завжди зустріч, і умовою можливості будь-якого досвіду є фундаментальна відкритість та готовність визнати Іншого в його претензії на істину, тобто визнати його рівну свободу і рівну гідність (I). Таким чином, досвід права як рух від невизнання до взаємного визнання людей мислиться як невід’ємний аспект нашого досвіду буття в світі, який, проте, завжди супроводжується ризиком невизнання. Саме в цій зоні ризику, на півшляху від невизнання до стану миру, авторка локалізує право (II). У свою чергу досвід безправ’я розглядається як досвід радикального невизнання, що його переживають люди в ситуаціях, які в сучасній філософії концептуалізуються за допомогою поняття «надзвичайного стану». Згідно авторці, останнє не може бути вписано в правову реальність ані як «включене виключення», ані жодним іншим чином, оскільки як досвід політичного насильства, воно по суті є антитетичним досвіду права як досвіду визнання, натхненного утопією миру (III).

Ключові слова


досвід права; досвід безправ’я; феноменологічна герменевтика; розуміння; визнання; надзвичайний стан

Повний текст:

PDF

Посилання


Agamben, Giorgio. Homo sacer. Suverennaja vlast' i golaja zhizn' [Homo Sacer. Sovereign Power and Bare Life]. Pod redakciej D. Novikova. Moscow: Evropa, 2011 (in Russian).

Agamben, Giorgio. Homo sacer. Chrezvychajnoe polozhenie [State of Exception]. Pod redakciej L. Voropaj. Moscow: Evropa, 2011 (in Russian).

Agamben, Giorgio. Homo sacer. Chto ostaetsja posle Osvencima: arhiv i svidetel' [Remnants of Auschwitz: The Witness and the Archive]. Pod redakciej D. Novikova. Moscow: Evropa, 2012 (in Russian).

Arendt, Hannah. “My bezhency [We Refugees].” Gefter (2016). http://gefter.ru/archive/18962 (in Russian).

Arendt, Hannah. “Ponimanie i politika (trudnosti ponimanija) [Understanding and Politics (The Difficulties of Understanding)].” V Opyty ponimanija, 1930–1954. Stanovlenie, izgnanie i totalitarizm [Hannah Arendt: Essays in Understanding, 1930–1954], perevod E. Bondal, A. Vasil'evoj, A. Grigor'eva, S. Moiseeva, 508–39. Moscow: Izdatel'stvo Instituta Gajdara, 2018 (in Russian).

Weizsacker, Carl F. von. “Fizika i filosofija [Physics and Philosophy].” Voprosy filosofii 1 (1993): 115–25 (in Russian).

Gadamer, Hans-Georg. Istina i metod: Osnovy filosofskoj germenevtiki [Truth and Method]. Pod redakciej B. Bessonova. Moscow: Progress, 1988 (in Russian).

Melkevik, Bjarne. “Propast' i “iskljuchenie”: Shmitt, Agamben i shmittianstvo [The Abyss and the “Exception”: Schmitt, Agamben and Schmittianism].” V Zametki po istorii pravovyh ponjatij [Notes on the History of Legal Concepts], perevod Ekateriny Samokhinoj, 7–35. Saint-Petersburg: Alef-Press, 2018 (in Russian).

Merleau-Ponty, Maurice. “Somnenija Sezanna [Cézanne's Doubt].” V (Post)fenomenologija: novaja fenomenologija vo Francii i za ee predelami [(Post)phenomenology: A New Phenomenology in France and Beyond], sostaviteli S. Sholohova, A. Jampol'skaja, 102–18. Moscow: Akademicheskij proekt, 2017 (in Russian).

Ricoeur, Paul. “Torzhestvo jazyka nad nasiliem. Germenevticheskij podhod k filosofii prava [The Victory Language Gains over Violence. The Hermeneutic Approach to the Philosophy of Law].” Perevod O. Shul'man. Voprosy filosofii 4 (1996): 27–36 (in Russian).

Ricoeur, Paul. Spravedlivoe [The Just]. Perevod B. Skuratova i P. Hickogo. Moscow: Gnozis, Logos, 2005 (in Russian).

Ricoeur, Paul. Put' priznanija. Tri ocherka [The Course of Recognition]. Perevod I. Blauberg i I. Vdovinoj. Moscow: Rossijskaja politicheskaja jenciklopedija, 2010 (in Russian).

Swassjan, Karen. Fenomenologicheskoe poznanie. Propedevtika i kritika [Phenomenological Cognition. Propedeutics and Criticism]. Moscow: Akademicheskij Proekt, Al'ma Mater, 2010 (in Russian).

Heidegger, Martin. Bytie i vremja [Being and Time]. Perevod V. Bibihina. Saint-Petersburg: Nauka, 2006 (in Russian).

Schmitt, Carl. “Politicheskaja teologija. Chetyre glavy k ucheniju o suverenitete [Political Theology: Four Chapters on the Concept of Sovereignty],” perevod Ju. Korinca. V Politicheskaja teologija. Sbornik [Political Theology. Compilation], 7–98. Moscow: KANON-press-C, 2000 (in Russian).

Hénaff, Marcel. Dar filosofov. Pereosmyslenie vzaimnosti [The Philosophers’ Gift: Reexamining Reciprocity]. Perevod I. Vdovinoj, G. Vdovinoj, L. Komissarovoj. Moscow: Izdatel'stvo gumanitarnoj literatury, 2015 (in Russian).

Honneth, Axel. The Struggle for Recognition: The Moral Grammar of Social Conflicts. Cambridge, UK: Polity Press, 1995.

Weinreb, Lloyd L. Natural Law and Justice. Cambridge, Mass. & London: Harvard University Press, 1987.


Пристатейна бібліографія ГОСТ




Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Copyright (c) 2019 Н. Сатохина

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.

ISSN 2227-7153 (Print) ISSN 2707-7039 (Online)