Гуманітарно-правова проблематика у філософській публіцистиці В. С. Соловйова

Автор(и)

  • Е. Соловйов Інститут філософії РАН, Russian Federation

DOI:

https://doi.org/10.21564/2227-7153.2014.1-2.183033

Ключові слова:

права людини, моральне обґрунтування права, Реформація і Просвітництво, слов’янофіли і західники, неолібералізм «срібного віку», національний егоїзм, національне самолюбування, правовий нігілізм, правова совість

Анотація

Стаття являє собою одне з перших пострадянських досліджень, присвячених філософсько-правовим поглядам В. С. Соловйова. Автор привертає увагу до знаменного парадоксу: ініціатива філософського освоєння західноєвропейських ліберальних цінностей (ідеї прав людини і правової держави) виходила в Росії не від політичних лібералів і західників, а від недавнього слов’янофіла. Громадянська позиція В. С. Соловйова — це позиція дисидента-правозахисника, споріднена тій боротьбі за свободу совісті у широкому розумінні, яку в Західній Європі XVI–XVII ст. вели видатні діячі релігійної Реформації. Систематичне осмислення прав людини у його творах є не що інше, як юридичне розгортання християнської етики. Звертаючись до основного етичного тексту пізнього Соловйова — «Виправдання добра», автор акцентує на темі морального обґрунтування права і трактування його як цивілізаційного «етичного мінімуму». У статті показано, що філософія права В. С. Соловйова утворює єдине ціле з його оригінальним філософським розумінням національної самосвідомості. Неодмінними компонентами останньої видатний російський мислитель вважав самокритику та історичне каяття, а найтяжчий із «гріхів Росії» вбачав у дефіциті праворозуміння.

Біографія автора

Е. Соловйов, Інститут філософії РАН

доктор філософських наук, професор, головний науковий співробітник сектору історії західної філософії

##submission.downloads##

Опубліковано

2014-11-08

Номер

Розділ

ВИЗНАЧНІ ПОСТАТІ