Silent leges inter arma? Війна та досвід безправ’я
DOI:
https://doi.org/10.21564/2707-7039.2.331552Ключові слова:
феноменологія, герменевтика, право, безправ’я, війна, судження, седиментаціяАнотація
У цій статті я розпочинаю діалог з двома українськими феноменологами, Олексієм Стовбою та Наталією Сатохіною, щодо двох фундаментальних питань, які стосуються співвідношення права і війни. По-перше, що ми можемо сказати феноменологічно про безправ’я як досвід? По-друге, чи приносить війна досвід безправ’я? У першому розділі цієї статті, продовжуючи діалог зі Стовбою та Сатохіною, я пропоную пояснення того, як можна розуміти право як подію чи хепенінг. Мій підхід значною мірою спирається на ресурси феноменологій Гуссерля та Рікьора. У другому розділі я розглядаю питання про те, чи можливе право під час війни. Аналіз цього питання вимагає розрізнення між різними видами воєн і різними видами права. Моя точка зору полягає в тому, що в усіх випадках безправ’я є модифікацією права, а це означає, що різні форми безправ’я можуть виникнути лише на седиментованому тлі права. Спираючись на роботи Віктора фон Вайцзекера, я далі кваліфікую безправ’я як досвід зла. Пояснення цієї кваліфікації веде до подальшого визнання знеособлюючої природи безправ’я та вимагає подальшого запитування про те, чому і в якому сенсі безправ’я протистоїть людській природі та що становить справжню гідність людського життя. З’ясування цього питання вимагає проведення низки додаткових розрізнень, найважливіші з яких стосуються гілетичного, інтенціонального та нормативного вимірів безправ’я. На закінчення я припускаю, що одна з фундаментальних функцій права полягає у створенні спільного світу як сфери спільних цінностей.
Посилання
Arendt, Hannah. The Origins of Totalitarianism. San Diego/New York/London: A Harvest Book, 1973.
Delhom, Pascal. “The Normative Force of Suffered Violence.” In Political Phenomenology: Experience,
Ontology, Episteme, edited by Thomas Bedorf and Steffen Herrmann, 32–51. New York and
London: Routledge, 2020.
Drummond, John. “Self-responsibility and Eudaimonia.” In Philosophy, Phenomenology, Sciences: Essays
in Commemoration of Edmund Husserl, edited by Carlo Ierna, Hanne Jacobs, and Filip Mattens,
–30. Dordrecht: Springer, 2010.
Hobbes, Thomas. Leviathan. Oxford/New York: Oxford University Press, 1998.
Ricoeur, Paul. The Just. Translated by David Pellauer. Chicago and London: Chicago University
Press, 2003.
Sartre, Jean-Paul. L’Imaginaire: Psychologie phénoménologique de l’imagination. Paris: Éditions
Galimard, 2005.
Satokhina, Natalia. “Law and Gift: Phenomenology of Legal Experience.” Filosofiia prava i zahalna
teoriia prava 1 (2022): 14–26.
Satokhina, Nataliia. “Phenomenology of Peace and War: Experience of Law and Experience
of Lawlessness.” Filosofiia prava i zahalna teoriia prava 2 (2023): 13–18.
Scarry, Elaine. The Body in Pain: The Making and Unmaking of the World. New York: Oxford University
Press, 1985.
Stovba, Oleksiy. “Is law possible during the war? Specificity of the corporal experience.” Phenomenology
and Mind 25 (2023): 216–25.
Stovba, Oleksiy. The Temporal Ontology of Law. [In Russian.] Saint-Petersburg: Alef-press, 2017.
Stovba, Oleksiy. “What ‘Is’ Possible in Wartime?” Filosofiia prava i zahalna teoriia prava 1 (2023):
–31.
Weizsäcker, Viktor von. “Die Schmerzen.” In Die Schmerzen, edited by Marcus Schiltenwolf and
Wolfgang Herzog, 263–79. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2011.
##submission.downloads##
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Саулюс Генюшас

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.