Буття-до-смерті і право на життя. До питання про екзистенціальні джерела права

Автор(и)

  • Р. Зимовець Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України, Україна

DOI:

https://doi.org/10.21564/2227-7153.2015.1-2.182381

Ключові слова:

права людини, право на життя, онтологія, екзистенція, страх смерті, буття-до-смерті, буття-у-світі, загроза

Анотація

У статті здійснене зіставлення двох розумінь досвіду смерті, представлених у філософії права та у філософії екзистенції. В обох традиціях досвід смерті виконує важливу нормативну функцію, щоправда, протилежну за своїм змістом. У філософії права головна увага приділяється феномену насильницької смерті як досвіду, якого людина апріорі намагається уникнути і який зумовлює пріоритетний характер права на життя. Для філософії екзистенції майбутня смерть постає як досвід, відкритість якому тільки й дозволяє людині стати індивідуальністю і реалізувати можливості власного буття. У статті доводиться, що онтологічна інтерпретація досвіду насильницької смерті дозволяє описати його як один із модусів «буття-до-смерті» у сенсі екзистенціальної аналітики М. Гайдеггера, а також виявити його специфічні нормативні імплікації. Послідовне розкриття специфіки модусу насильницької смерті та його нормативного потенціалу дає можливість поставити питання про екзистенціальні джерела права, які в загальних рисах визначають його регіональні особливості.

Біографія автора

Р. Зимовець, Інститут філософії імені Г. С. Сковороди НАН України

кандидат філософських наук, науковий співробітник
відділу філософії культури, етики та естетики

##submission.downloads##

Опубліковано

2015-11-01

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ ПРАВОВОЇ ОНТОЛОГІЇ